21.3.11

IZAICINĀJUMS SAGLABĀT KONCENTRĒŠANOS

Pirms kāda laika mani pārsteidza komikss, kurā bija attēlots kāds cilvēks, kuram bija grūti koncentrēties pat uz vienu uzdevumu. Tēls izmisīgi centās un nožēlojamā veidā nespēja tikt galā ar visām vajadzībām, kuras prasīja vienlaicīgu koncentrēšanos.

Šķiet, ka kļūst arvien grūtāk ilgāku laiku koncentrēties tikai uz vienu jautājumu. Modernā sabiedrība pilnīgi noteikti prasa uzmanības sadalījumu īsākos laika posmos. Ja rūpīgi pavēro TV šovus vai filmas, mēs varam redzēt, cik strauji rit darbība un mainās sižets. Reklāmās attēli mainās ik pēc dažām sekundēm un dažkārt vēl biežāk. Ja mēs nespējam uzreiz piesaistīt cilvēka uzmanību, mēs domājam, ka viņš vai viņa pievērsīs uzmanību kam citam.

Tik daudzām lietām cīnoties par mūsu mentālo enerģiju, sākot ar internetu līdz e-pastiem un SMS, ir brīnums, ka mēs vispār varam uz kaut ko sakoncentrēties. Bet patiesībā šās pasaules lielākos sasniegumus ir guvuši cilvēki ar spēju koncentrēties uz vienu uzdevumu, kamēr sasniegts rezultāts.

Šodien mums „iestāsta”, ka ir labi strādāt “vairākuzdevumu režīmā” – darīt vienlaicīgi vairākas lietas. Nevienai lietai nepievērsties uz ilgāku laiku, kā rezultātā 100 % uzmanība un enerģija netiek pievērsta nekam. Daudzi negadījumi – vadot auto, strādājot ar tehniku vai pieskatot bērnu, notiek, kad cilvēks ir izklaidīgs vai arī dara vairākus darbus vienlaicīgi. Pat, ja nenotiek nekas ārkārtējs, šāds vairākuzdevumu režīms noved pie viduvēja snieguma visās jomās.

Pirms dažiem gadiem es nolēmu sašaurināt savu profesionālo darbību skaitu. Es sevi vēlējos definēt kā fotogrāfu, rakstnieku un mūziķi. Tas var likties diezgan daudz, bet ne mazāk jomas es atstāju – golfa spēlētājs, dārznieks, makšķernieks vai namdaris. Apzinoties, ka dienas ilgums ir ierobežots, es nolēmu koncentrēties uz lietām, kuras man patika un padevās visvairāk – galu galā atpazīstot un sekojot savam aicinājumam.

Kopš spēju skaidri definēt, kas es esmu un ko es daru, ir noiets garš ceļš, palīdzot saglabāt koncentrēšanos. Galu galā vairums no mums nav kā sarežģīti fotoaparāti nokomplektēti ar auto fokusu.

Vēlmei noturēt skaidru mērķi, neskatoties uz neskaitāmajiem sarežģījumiem dzīvē, ir spēcīgs garīgs princips. Bībelē Jaunajā Derībā mums teikts: “Un visu, ko vien jūs darāt vārdos vai darbos, to visu dariet Kunga Jēzus Vārdā.…. Visu ko darāt, dariet no sirds, it kā savam Kungam un ne cilvēkiem…” (Kolosiešiem 3:17, 23).

Vērojot visapkārt brīnišķīgo, ko radījis Dievs, mēs redzam, ka Viņš neko nav darījis ar „pusi” no sirds vai viduvēji. Viņš visu darījis ar izcilību. Tādēļ arī mums jācenšas darīt tāpat. Vienalga vai biznesā, apkalpojot klientu, laulībā vai audzinot bērnus, mums jākoncentrējas, lai būtu pārliecināti, ka tas, ko pašlaik darām, saņem visu mūsu uzmanību un pūles.

Autors: Džims Matis

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2011 /  www.cbmc.lv.