8.9.08

Līdzgaitnieku ietekme

Bērnībā man bieži atgādināja par līdzgaitnieku sliktās ietekmes briesmām – iespēju, ka atsevišķi cilvēki, kuri regulāri pieņem nepareizus lēmumus un nepiedienīgi uzvedas, var mani negatīvi ietekmēt. „Tu nedrīksti uzturēties tādās kompānijās,” mani vecāki mani brīdināja. Šķita, ka līdzgaitnieku ietekme ir slikta lieta.

Vairākus gadus vēlāk es sapratu, ka līdzgaitnieku ietekme var būt arī laba lieta. Tas atkarīgs no tā, ar ko tu esi kopā. Tā ir patiesība jebkurā dzīves jomā – darbā, atpūtā un arī garīgajā dzīvē. Piemēram, desmit gadus strādājot avīzē, bija ļoti noderīgi pavadīt laiku kopā ar cilvēkiem, kurus es apbrīnoju kā rakstniekus, redaktorus un fotogrāfus. Es centos atdarināt dažas viņu prasmes. Viņi mani iedrošināja un kalpoja kā atskaites punkts. Ja jūs vēlaties veidot veiksmīgu karjeru, vienalga pārdošanā, vadībā, tiesībās, grāmatvedībā, izglītībā vai medicīnā, ir vēlams būt kopā ar cilvēkiem, kuri guvuši panākumus attiecīgajā nozarē.

Mācoties spēlēt tenisu bija acīmredzams, ka man jāspēlē ar cilvēkiem, kuri to prot labāk nekā es. Es varēju vērot viņu spēles tehniku, un viņu spēle izaicināja mani spēlēt labāk. Lai arī man nekad nav bijuši sasniegumi sportā, sacenšanās ar labākiem spēlētājiem mani motivēja uzlabot sniegumu. Šo principu var attiecināt gan uz golfu, gleznošanu, dārzkopību, marku krāšanu, ceļošanu, mūziku, ēst gatavošanu vai kādu citu hobiju.

Nesen kādā rakstā es izlasīju, ka attīstīts, pozitīvs sociālais tīkls sekmē labu fizisko un emocionālo veselību. Cilvēki, kuri dzīvo izolēti un vientulībā, saskaņā ar šiem pētījumiem, ir par 400 % vairāk pakļauti agras nāves riskam. Pretēji tam, cilvēki, kuriem ir atbalstoši līdzgaitnieki – dzīvesbiedri, kompanjoni, draugi, uzticības personas un kolēģi – ir daudz nodrošinātāki pret dažādām veselības problēmām.

Tā kā mēs visi esam daudzšķautņainas būtnes, līdzgaitnieku pozitīvā ietekme veicina mūsu garīgo izaugsmi. Pagājušo 30 gadu laikā man ir bijusi tā laime baudīt draudzību ar daudziem cilvēkiem, kuri dzīvo ticībā Dievam. Viņi ir parādījuši, ka savā garīgajā ceļojumā ne tikai apgūst informāciju un zināšanas, bet arī mācās, kā šo ticību un vērtības integrēt ikdienas dzīvē, katru minūti, katru dienu.

Tādēļ Bībelē teikts: Un vērosim cits citu, lai paskubinātu uz mīlestību un labiem darbiem, neatstādami savas sapulces, kā daži paraduši, bet cits citu paskubinādami …” (Ebrejiem 10:24-25).

Lūk, vēl dažas domas no Bībeles par līdzgaitnieku ietekmi:

Izvēlies pareizos līdzgaitniekus. Mūs neapšaubāmi ietekmē apkārtējie, tādēļ mums rūpīgi jāizvēlas kam veltām laiku. Taisnais rāda savam tuvākajam īsto ceļu, bet bezdievīgo ceļš ieved kārdinājumā un maldos viņus pašus.” (Salamana Pamācības 12:26).

Izvēlies, lai draugiem būtu tādas īpašības, kādas tu vēlies. Kādas rakstura īpašības tev ir svarīgas veidojot draudzību? Kā svaiga krāsa atstāj nospiedumus, tā mūsu draugi atstāj pēdas mūsos – labas vai sliktas. Kam darīšana ar zinīgo, tas kļūst pats zinīgs, bet, kas ir draugos ar neprašām, tas piedzīvos nelaimi.” (Salamana Pamācības 13:20).

Izvēlies īpašības, kādas vēlies, lai citi saskata tevī. Tā kā mēs visi iespaidojamies no saviem apkārtējiem, ja iepriekš nosakām īpašības, kādas vēlamies, mēs varam izvēlēties draugus un tuvus paziņas, kuri palīdzēs tās attīstīt. Kāds ir teicis: “Ir grūti pacelties gaisā kā ērglim, ja pavadi laiku kopā ar tītariem.”Noziedzīgais gan vilina savu tuvāko, bet neizved viņu ne uz kādu labu ceļu. (Salamana Pamācības 16:29).

(Autors: Roberts Dž. Tamasi)

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2008