12.4.10

IZSAKIET PRETENZIJAS LAIPNI

Sieviete, kuru es saukšu par Salliju, kādu dienu vērsās pie manis ar aicinājumu tikties ar komisiju, kurā es kalpoju, lai izteiktu savas rūpes par to, kā kāds darbinieks izturas pret viņu interesējošu projektu. Pirms sapulces iepazinies ar Sallijas pretenziju, nodomāju, ka konfrontācija būs ļoti emocionāla. Izrādījās, ka biju kļūdījies.

Sūdzības, ar kurām Sallija atnāca uz mūsu komisiju, tika izteiktas ar ļoti lielu laipnību un apdomu. Tā vietā lai apsūdzētu vainīgo darbinieku, Sallija, ļoti rūpīgi izvēloties vārdus, savu sūdzību izsacīja ļoti racionālā un diplomātiskā veidā. Viņa mērķtiecīgi norādīja uz jautājuma daudzpusību un svarīgumu, nevis uzbruka iesaistītajai personai.

Ik pa laikam es apbrīnoju, kā Sallija ieturēja pauzi, lai saglabātu koncentrēšanos uz faktiem, nevis ļautos kārdinājumam izteikt komentārus, kuri visticamāk būtu negatīvi vai pat naidīgi. Sallijas acīmredzamā vēlme būt laipnai, nevis atriebīgai, mūsu domās cēla viņas vērtību. Tas arī vairoja mūsu vēlmi darīt visu iespējamo, lai atrisinātu problēmu Sallijai visizdevīgākajā veidā.

Šādas situācijas biznesā nav retums. Dažkārt sūdzību par kāda cilvēka darbu cēlonis ir patmīlība, bet nereti mums vienkārši ir dažādi uzskati, kā lietas vajadzētu darīt. Ir ļoti kārdinoši reaģēt emocionāli, izrādot neapmierinātību vai dusmas. Tomēr vairumā gadījumu šādi „uzliesmojumi” ir neproduktīvi, liekot cilvēkiem ieņemt aizsardzības pozīcijas un izvirzot pirmajā vietā emocijas, nevis faktus.

Mums vajadzētu ņemt vērā, kas par šādām situācijām teikts Bībelē. Piemēram, Salamana pamācības 21:23 māca: "Kas piesarga savu muti un savu mēli, tas pasarga no bailēm savu dvēseli." Lūk, vēl daži principi, kurus vērts apdomāt:

Lietojiet vārdus ekonomiski. Jo vairāk jūs runājat, jo lielāka iespējamība pateikt kaut ko, ko vēlāk nožēlot. Tādēļ esat uzmanīgi ar to, ko un kā sakiet. “Kur daudz vārdu, tur neiztiek bez grēka, bet, kas savu muti savalda, ir gudrs” (Salamana pamācības 10:19).

Lietojiet vārdus lai dziedētu, nevis ievainotu. Tas, ko mēs pasakām, var griezt kā ass skalpelis, bet ne ar mērķi radīt brūci, bet gan veikt korekcijas un, ja nepieciešams, dziedēt attiecības. “Kas paradis neapdomīgi runāt, nereti iedur kā ar zobenu, bet zinīga cilvēka valoda ir kā dziedinātājas zāles” (Salamana pamācības 12:18).

Lietojiet vārdus ar izdomu. Lai panāktu iecerēto, ir labāk, ja domas izsaka veidā, kas pieņemams auditorijai. “Jūsu runa lai aizvien ir tīkama, ar sāli sālīta, lai jūs zinātu, kā ikvienam atbildēt” (Kolosiešiem 4:6).

Nākamreiz, kad nepieciešams sūdzēties vai kritizēt, pārdomājiet, kā pielietot laipnību un taktu, neatkarīgi no tā, cik svarīga ir problēma. Rezultāti būs vairāk nekā patīkami.

Autors: Riks Bokss (Rick Boxx)

(Copyright 2010, Integrity Resource Center, Inc.) Adapted with permission from "Integrity Moments with Rick Boxx," a commentary on issues of integrity in the workplace from a Christian perspective. For more information about receiving Integrity Moments in their e-mail box, write to: rboxx@IntegrityMoments.com and type "subscribe" in the subject line or visit his website, www.IntegrityResource.org.