5.1.09

NEAPDOMĪGI PIRKSTI VAR NOGREMDĒT KUĢUS

Elektroniskā vēstule var būt ne tikai svētība. Deviņdesmitajos gados ienākusi biznesa sabiedrībā, tā kļuvusi par visizplatītāko ātras un tiešas saziņas metodi. Darījumu cilvēks no Hamburgas var nosūtīt e-vēstuli klientam Tokijā, gandrīz momentāni un praktiski par brīvu. Vienīgais jautājums, kad klients to izlasīs un būs gatavs atbildēt.

Neskatoties uz ērtumu, tomēr tam var būt arī sliktās puses. Ja jūs vēstuli rakstāt steigā, it sevišķi, ja steigas iemesls ir dusmas, jūs ātri vien varat sākt nožēlot brīdi, kad nospiedāt pogu „Sūtīt”. Tieši tā nesen gadījās lielas kompānijas izpilddirektoram. Viņš sadusmojās uz darbiniekiem un izsūtīja vecākajiem menedžeriem ļaunu, darbinieku darba ētiku noniecinošu vēstuli. Viņš sarūgtināja tik daudzus, ka pēc neilga laika šī vēstule anonīmi nonāca kādā interneta lapā, piesaistot lielu, nevajadzīgu un pazemojošu starptautisku uzmanību.

Pirms parādījās e-pasts, mēs tikām brīdināti sargāt savu mēli. „Nepievaldītas lūpas var nogremdēt kuģus,” vēsta kāds brīdinošs teiciens. Šķiet šobrīd mums jāapdomā, kādu ļaunumu var nodarīt mūsu pirksti, transformējot mūsu domas vārdos. Kā vadītājiem un līderiem mums ir daudzas iespējas kontrolēt un pasargāt vai arī sabojāt mūsu uzņēmumu reputāciju un uzticamību. Dusmīga vēstule var izraisīt lielākus zaudējumus, kā spējam iedomāties.

Lai saglabātu savu darba vietu integritāti mums jābūt apdomīgiem ne tikai tajā, ko runājam, bet arī tajā, ko rakstām. Salamana pamācībās 21:23 teikts: „Kas piesarga savu muti un savu mēli, tas pasarga no bailēm savu dvēseli." Tos pašus principus mēs varam attiecināt uz e-pastu, komentāriem internetā un citām rakstiskām saziņas formām. Lūk, vēl divas pamācības no Bībeles Vecās Derības:

Izvairies komunicēt, kad esi dusmīgs. Domas, kuras paužam dusmu laikā, vienalga, mutiski vai rakstiski, reti tiek izteiktas akurāti un iejūtīgi. Ir labāk ļaut mūsu jūtām nomierināties un tikai tad izlemt, ko teikt un kādā veidā. Sapratīgais savaldās savā runā, un sapratīgais ir cilvēks ar aukstu un apsvērīgu prātu.” (Salamana pamācības 17:27).

Neuzkuriniet konfliktu bez vajadzības. Mēs varam uzrakstīt ļoti dusmīgu e-vēstuli, lai dabūtu smagumu nost no kakla, bet šīm sajūtām var būt verbālas bumbas letāls iznākums. Kas uzsāk asu vārdu maiņu, ir līdzīgs tam, kas sagrauj ūdenim tā aizsprostu. Atturies no asas vārdu maiņas, iekāms tu neesi vēl tajā iejaukts!(Salamana pamācības 17:14).

Pirms spiest „Sūtīt”, padomājiet par uzrakstīto, ļaujiet tam nedaudz nogulsnēties, līdz jūs nomierinieties, varbūt pat paiet nakts. Pārlasiet to, iedomājoties sevi vēstules saņēmēja vietā. Kā jūs justos, ja jums kāds to atsūtītu? Neaizbildinieties ar laika trūkumu. Ja jums nav laika, lai objektīvi novērtētu ātrās vēstules iespējamās sekas, tad kā jūs atradīsiet laiku, lai labotu tās postījumu sekas?

Neļaujiet neapdomīgiem pirkstiem nogremdēt jūsu kuģi!

(Autors: Riks Bokss; Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija)