5.1.09

ŠIS IR LAIKS PLĀNOŠANAI

Personīgi man šo laiku [aizejošā gada noslēgumu un jauna gada sākumu] patīk izmantot, lai atskatītos uz aizgājušo gadu un palūkotos uz sagaidāmo gadu. Tas ir laiks, kad novērtēt, vai izdevies sasniegt iecerēto un kā sadalīt spēkus nākamajām nedēļām un mēnešiem. Man plānošana un mērķu noteikšana ir ļoti cieši saistītas - mērķi izriet no vēlamajiem rezultātiem, un plānošana paredz nepieciešamos soļus, lai sasniegtu vēlamo iznākumu.

Par plānošanu un mērķu noteikšanu ir sarakstītas neskaitāmas grāmatas un raksti, bet pirms vairākiem gadiem es dzirdēju ļoti koncentrētu un vienkāršu metodi: Man jānosaka 1) kur es vēlos nokļūt, 2) kā es uz turieni iešu, 3) kā es zināšu, ka esmu tur nokļuvis.

Papildus es sapratu, ka uzstādāmajiem mērķiem ir jābūt sasniedzamiem un izmērāmiem. Mērķis : „Es vēlos būt labāks cilvēks,” vai „Es vēlos uzlabot savu fizisko kondīciju,” izklausās labi, bet ir pārāk izplūdis, lai tam būtu kāda vērtība. Kā jūs zināsiet, ka šāds mērķis ir sasniegts? Precīzāk definēti mērķi palīdzēs vairāk, piemēram: „Es vēlos katru nedēļu 2 līdz 3 stundas veikt sabiedriskos darbus.” Tas gan nepasaka, kādus darbus jūs veiksiet, bet vismaz jūs varat ieplānot tiem laiku. Vai arī, ja jūs apgalvosiet: „Es līdz 1. jūlijam, 3 reizes nedēļā pildot fiziskos vingrinājumus un ievērojot diētu, vēlos zaudēt 10 kg svara,” tas kļūs par taustāmu atskaites punktu.

Tomēr pat labi un rūpīgi sastādīti plāni mēdz neizdoties. Nesenās finanšu turbulences visā pasaulē meta izaicinājumu vispedantiskākajiem plānotājiem. Tādēļ plānošanai jābūt elastīgai un nepārtrauktai. Turklāt ārēji vislabākajiem plāniem ne vienmēr ir vislabākais iznākums. Tādēļ esmu nonācis pie secinājuma, ka plānošanas procesā jāiesaista garīgā dimensija. Ja Dievs ir viszinošs un visspēcīgs, kā teikts Bībelē, tad liekas, ka pirms sākt plānot un noteikt mērķus, ir vērts pakonsultēties ar Viņu:

Apzinies, kas ir plānošanas patiesais nolūks. Dažkārt aiz labiem plāniem slēpjas ne tik labi motīvi - apmierināt savu lepnību vai sasniegt egoistiskus mērķus. Atverot savus plānus Dieva skatījumam, mēs varam novērst nepareizu motivāciju. Ikvienam cilvēkam viņa ceļi šķiet šķīsti, bet Tas Kungs sver cilvēka sirdi un garu.” (Salamana Pamācības 16:2). Ikvienam cilvēkam savi ceļi šķiet taisni, bet Tas Kungs sver sirdis.” (Salamana Pamācības 21:2).

Izmanto pareizos līdzekļus plānu realizēšanai. Ja mēs par prioritāti izvirzām Dieva gribu, Viņš palīdzēs mums plānošanā un plānu piepildīšanā. Ceri uz To Kungu un dari labu, paliec savā zemē un dzīvo ar godu. Meklē savu prieku savā Kungā, tad Viņš tev dos, pēc kā tava sirds ilgojas!(Psalmi 37:3-4).

Plānojot koncentrējies uz galveno. Mūsu plānošanas un mērķu uzstādīšanas galvenajam nolūkam vajadzētu būt Dieva gribas piepildīšanai un Dieva pagodināšanai. Uztici Tam Kungam savus darbus, tad tavi nodomi sekmēsies.(Salamana Pamācības 16:3).

Meklē palīdzību, lai plāni kļūtu skaidrāki. Dažkārt mums jākoriģē darbības plānu sasniegšanai. Tā kā mēs paļaujamies uz Dieva vadību un gudrību, nepieciešamības gadījumā Viņš mūs koriģēs, pat, ja tas būs mums neizprotamā veidā.Cilvēka sirds izdomā sev savu ceļu, bet vienīgi Tas Kungs pašķir viņa gājumu.” (Salamana Pamācības 16:9).

(Autors: Roberts Dž. Tamasi; Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija)