30.11.13

Fotogrāfijās – un darbā – ir kas vairāk nekā „pikseļi”

Tā kā man ir bijusi veiksmīga karjera fotogrāfēšanā un tā aizņem lielu daļu mana laika, es bieži vien lūkojos uz darbu un dzīvi kopumā ar fotogrāfa acīm. Piemēram, pašreizējā balstīšanās uz pikseļiem – megapikseļiem, kas ir standartmērs digitālajām fotogrāfijām.

Es nesen nopirku jaunu viedtālruni, atsakoties no vecā, kas man bija nokalpojis gandrīz trīs gadus, kas mūsdienās priekš telefona tiek uzskatīts par diezgan ilgu laiku.

Viena no lietām, kas tika uzsvērta, pārdodot manu jauno telefonu, bija tā 14 megapikseļu lielā kamera. Tagad kāds jau reklamē kameru ar 41 megapikseli. Tas izklausās iespaidīgi, taču es kā profesionāls fotogrāfs saprotu to kļūdu, ka daudzi jauc pikseļu skaitu kameras sensorā ar kvalitāti.

Šis maldīgais pieņēmums man atgādina par cīņu starp autoražotājiem 20. gs. 60. gados par to, kuram būs vairāk zirgspēki. Auto pircēji tika pārliecināti, ka jaudīgāki motori padarīja labākas vāji saražotās mašīnas. Jaudīgākie dzinēji bija skaļāki un likās spēcīgāki, taču kopumā piedāvātais transportlīdzeklis tāpat nebija pieņemamā līmenī.

Digitālā fotogrāfija kļuva par nopietnu draudu filmiņu fotogrāfijai tai pašā brīdī, kad pieejami kļuva pirmie viena megapikseļa fotoaparāti. Kopš tā laika megapikseļu skaits, kas ietekmē fotogrāfijas asumu un detalizētību, ir ievērojami pieaudzis, un šodien pat ar astoņu megapikseļu profesionālo fotoaparātu ir iespējams sasniegt apbrīnojamu rezultātu ļoti lielos izmēros.

Tomēr, ir arī citi faktori, kas ietekmē uzņemtā attēla kvalitāti – izmantotajai lēcai un fotoaparāta elektronikai ir daudz lielāka ietekme uz fotogrāfijas kvalitāti nekā megapikseļu skaitam. Vēl nozīmīgākas ir fotogrāfa prasmes un pieredze. Pat ar vislabāko inventāru cilvēks, kuram ir vāja foto kompozīcijas izjūta vai sliktas mākslinieciskās spējas, nespēs uzņemt attēlus, kas piesaistītu mūsu uzmanību.

Līdzīgi principi attiecas arī uz darba vietu. Pat ja mums ir pati jaunākā un attīstītākā tehnoloģija, ja mēs nespēsim sasniegt teicamu rezultātu, pastāvīgi neiekļausimies solītajos termiņos un attieksimies slikti pret pircējiem un klientiem, mūsu bizness piedzīvos grūtības. Tieši tāpēc man Bībelē atrodamie principi liekas tik nozīmīgi. Piemēram, Salamana Pamācībās 22:29 teikts, ka augstas kvalitātes darbs nepaliks nepamanīts: "Ja tu redzi vīru savā darbā tikušu, tad zini, ka tāds stāvēs ķēniņa priekšā un viņam nebūs kalpot šādiem tādiem zemiem ļaudīm."

Citā fragmentā, Lūkas 6:31, Jēzus mums atgādina, ka labākais veids, kā izturēties pret tiem, ar kuriem mēs iesaistāmies biznesa attiecībās, ir attiekties tā, kā mēs vēlētos, lai viņi attiektos pret mums. "Un, kā jūs gribat, lai ļaudis jums dara, tāpat dariet viņiem." Jums var būt jaunākie datori un tehnoloģiskie līdzekļi, taču, ja jūsu klientu apkalpošana ir zemā līmenī, tad tam ir maza nozīme.

Es cilvēkiem saku, ka, lai uzņemtu labas fotogrāfijas, viņiem vajadzētu koncentrēties uz to, kas veido labu attēlu, un uz to, kā attīstīt savas prasmes, nevis uztraukties par to, cik megapikseļi ir viņu fotoaparātiem. Tādā pat veidā mūsu ražoto produktu un pakalpojumu kvalitāte panākumiem biznesā ir daudz nozīmīgāka nekā lepnība par to, ka īpašumā ir pati jaunākā un attīstītākā tehnoloģija.

Autors: Džims Matiss

Džims Matiss ir fotostudijas īpašnieks  Overland Park, Kanzasā, kura specializējusies komerciālo un scenogrāfisku portretu izgatavošanā. Iepriekš viņš vadīja kafejnīcu, kā arī bija Kanzasas pilsētas CBMC izpilddirektors Misūri.

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2013 /  www.cbmc.lv.