4.7.11

Vai jūs ieguldāt vairāk nekā ņemat ārā?

Ieņēmumi un izdevumi. Kredīts un debets. Aktīvi un pasīvi. Katrs no šiem terminiem  biznesa un profesionālajā vidē tiek lietots, lai novērtētu tā saukto “kritisko punktu”. Ja jūs varat nodrošināt, lai ieņēmumi ir lielāki nekā izdevumi, akumulēt lielākus kredītus nekā debetu un panākt aktīvu pārsvaru pār pasīviem, iespējams, jūsu bizness ir labā kondīcijā.

Bankās parasti lieto terminus – naudas ieguldīšana un izņemšana, bet līdzīgi var teikt par attiecībām, vienalga darbā vai mājās. Mēs visi esam, kā saka psihologi, “emocionāli rezervuāri”, un, kad esam “piepildīti”,  jūtamies apmierināti un mierīgi, un, kad rezervuārs ir tukšs, jūtamies neapmierināti un uztraukti. 

Ir daudzi veidi, kā veikt ieguldījumus kāda emociju krātuvē, piemēram, laiks un uzmanība. Dažkārt palīdzēt var savlaicīgs pieskāriens. Bet labākais no paņēmieniem, kā piepildīt kāda emocionālo tvertni, ir savlaicīgi, rūpīgi izvēlēti vārdi. Tomēr nepiemērotā laikā un bezrūpīgi pateikti vārdi var iztukšot tikpat viegli.

Es atceros bosus, kuri ir paveikuši gan vienu, gan otru. Viens no viņiem spēja mani uzmundrināt un iedrošināt, it īpaši reizēs, kad es nesasniedzu to, ko viņš  un arī es  gaidīja. Viņš vienmēr mani pārliecināja: “Nākamreiz tev veiksies labāk!” Kamēr cits priekšnieks reti teica ko labu. “Ja es neko nesaku, pieņem, ka viss ir kārtībā,” reiz viņš atzina. Problēma bija tā, ka es vienmēr  no viņa dzirdēju  tikai, ka “nav labi.”  

Katram ir nepieciešams emocionāls atbalsts, un tā veids ir atšķirīgs, bet mēs visi augstu vērtējam laiku pa laikam saņemtus pozitīvus vārdus, jo negatīvos saņemam katru dienu. Iepriekš esam diskutējuši par mēles spēku un ietekmi un nepieciešamību pārskatīt šo aspektu attiecībās darbā. Īpaši ieteicams  apsvērt dažas atklāsmes no mūžīgās “biznesa rokasgrāmatas” – Bībeles:

Cel nevis noārdi. Kritiskā situācijā vienmēr vieglāk atrast kļūdu nekā dot ieteikumu. Bet labu līderu atšķirība ir spēja attīstīt un celt savus padotos, darot viņus spējīgākus pieveikt lielākus izaicinājumus. Lai tiktu galā ar šo uzdevumu, mums ir jāiemācās saskatīt, kad cilvēks izdara kaut ko pareizi. “No jūsu mutes lai nenāk neviens nekrietns vārds, bet tikai krietnas runas, kas draudzi ceļ un nes svētību klausītājiem.” (Efeziešiem 4:29)

Centies iedrošināt nevis laupīt cerības. pirms vairākiem gadiem, kad domāju par stāšanos darbā kādā bezpeļņas organizācijā, biju relatīvi iesācējs. Man trūka vērtīgas pieredzes, bet vērtētāji mani uzlūkoja kā “neapstrādātu dimantu”, kādu ar potenciālu, kurā ir vērts ieguldīt. Kad tiku pieņemts darbā, pret mani izturējās tieši tā, un ar laiku es attaisnoju viņu uzticību. “Nāve un dzīvība stāv mēles varā; kas mīl savas mēles māku, tas baudīs no tās augļiem.” (Salamana pamācības 18:21)

Atbildi ar laipnību, nevis dusmām. Kad “deg” termiņi vai ir citas grūtības darbā, mēs bez apdoma runājam asi, aizvainojot citus. Bet, saglabājot mieru un līdzcietību, mēs sasprindzinātu situāciju nomierinām un vēršam par labu. “Miermīlīga atbilde apklusina dusmas, bet skarbs vārds izraisa lielu niknumu.” (Salamana pamācības 15:1)

Autors: Roberts Dž. Tamasi

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2011 /  www.cbmc.lv.