20.9.09

LIETAS, KO MĒS SAKĀM, NEIZMANTOJOT VĀRDUS

 

Biznesa komunikāciju kursā, kuru es pasniedzu koledžā, viens no pamatprincipiem, ko mēs apspriežam, ir tas, ka tikai septiņi procenti no visas komunikācijas ir verbāli. Atlikušie 93 procenti ir neverbāli, tajā skaitā acu kontakts, sejas izteiksmes, ķermeņa valoda, roku kustības un balss toņi.

Pat tas, kā mēs savos birojos sakārtojam mēbeles, daudz ko liecina par mums. Kā mums atgādina sens teiciens: „Darbi runā skaļāk par vārdiem.”

Ievērojamais rakstnieks un izcilais biznesa vadītājs Makss Deprī saistībā ar šo patiesību komentēja „Vai nu līderi skaidri formulē personīgo filozofiju, vai nē, viņu izturēšanās noteikti izpauž viņu pašu vērtības un ticību. Veids, kādā mēs būvējam un uzturam savas attiecības; tas, kā mēs radam uzņēmuma ārējo veidolu; produkti un pakalpojumi, ko mēs piedāvājam; veids, kā mēs sazināmies – visas šīs lietas atklāj to, kas mēs esam.”

Gadu desmitiem kopēja prakse uzņēmumiem ir sastādīt misijas un vīziju izklāstījumus [mission statement, vision statement], tādējādi savus mērķus, cerības un vērtības uzliekot uz papīra. Tomēr pārāk bieži šie dokumenti tiek izdrukāti, izplatīti un tad ērtības labad novietoti kādā atvilktnē, un tad par tiem tiek aizmirsts. Taču ir divi uzņēmumi, ar kuriem es esmu konsultējies un kuri ir ne tikai pieņēmuši skaidrus misijas, vīzijas un vērtību izklāstījumus, to vadība ir arī izvēlējusies šos formulējumus uzskatāmi izvietot uz sienām kā nemitīgus atgādinājumus saviem darbiniekiem – un arī paši sev.

Bet pat vēl svarīgāks par šo izklāstu novietošanu redzamā vietā ir fakts, ka šīs vadības komandas uzstāj uz to, lai šajos izklāstījumos sludinātie principi un vērtības tiktu īstenotas arī darbos. Esmu runājis ar šo uzņēmumu darbiniekiem, bijušajiem darbiniekiem un klientiem, un visi ir apstiprinājuši, ka šīs kompānijas patiesi aktīvi un uzņēmīgi cenšas dzīvot pēc savas pārliecības.

Tas mani ir iespaidojis, jo kā apliecina cits teiciens, „Tukša runa ir bez vērtības.” Ir viegli stāstīt, ka kaut kam ticat, taču daudz grūtāk ir šīs runas apstiprināt ar savu rīcību – it sevišķi reizēs, kad vidusceļš ir šķietami labākais veids mērķa sasniegšanai. Bībelē ir daudz fragmentu, kuros ir atrunāts tas, cik nozīmīgi ir vienā rindā nostādīt mūsu vārdus un rīcību. Šeit ir piemēri:

Mūsu vārdi – labi vai slikti – tiks paziņoti citiem. Esot gala termiņu izraisītā stresa apstākļos, kā arī atrodoties zem spiediena, kas ir raksturīgs biznesa ikdienai, ir viegli runāt sasteigti un arī dusmās. Mums būtu jāiemācās savus vārdus izvērtēt un lietot apdomīgi, apzinoties, ka tas, ko mēs teiksim kā vadītāji, tiks tālāk nodots citiem cilvēkiem “un, ko tu esi dzirdējis no manis, daudziem lieciniekiem klāt esot, to cel priekšā uzticīgiem cilvēkiem, kas būs noderīgi mācīt atkal citus” (2. Timotejam 2:2).

Ja mēs būsim efektīvi līderi, tie, kas mums seko, līdzināsies gan mūsu vārdiem, gan rīcībai.  Patīk tas, vai nē, mūs vēro. Mēs rādām piemēru, kuram citi seko. Attaisnojums „Dari, kā es saku, nevis kā es rīkojos,” ir pilnīgi nederīgs tiem, kas atrodas vadošās pozīcijās. “Un, ko jūs esat mācījušies un saņēmuši un dzirdējuši un redzējuši pie manis, to dariet” (Filipiešiem 4:9).

Tiekšanās pēc vadības sevī ietver spēju atbilst augstiem standartiem un kvalifikācijām. Bībelē ir noteikti standarti baznīcas līderiem, taču tie paši priekšzīmīgas izturēšanās principi var tikt pielietoti arī biznesa un profesionālajā pasaulē „Ja kas tiecas pēc bīskapa amata, tas iekāro teicamu darbu. Bīskapam pienākas būt nepeļamam vienas sievas vīram, sātīgam, prātīgam, godīgam, viesmīlīgam, izveicīgam mācīšanā… ne divkosīgiem, ne pārmērīgiem vīna baudītājiem, ne negodīgas peļņas kāriem” (1. Timotejam 3:1-8).

Ja jūs gribat būt līderis, jūsu pienākums ir skaidri parādīt, ka jūsu runas atbilst jūsu darbiem.

Autors: Roberts Dž. Tamasi

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2009 / www.cbmc.lv.