17.9.13

Vienmēr izstrādājiet rezerves plānu

Pirms kāda laika mēs ar manu sievu Keitiju saņēmām pārsteidzošu piedāvājumu finansiālās kompensācijas saņemšanai no kāda liela ķīmiskās rūpniecības uzņēmuma par viņu ražotā produkta nodarītajiem bojājumiem mūsu priedēm. Šī summa ne tikai nosedza mūsu patiesos zaudējumos, bet tanī ietilpa arī papildus piemaksa 15 procentu apmērā.

Ar šo žestu, ko uzņēmums varēja arī nedarīt, tas parādīja to, ka ir gatavs segt vairāk nekā koku aizvietošanas izmaksas. Tas rēķinājās ar to, ka problēma var būt radījusi mums personīgas grūtības un stresu, un piedāvāja mums sniegt gandarījumu papildus kompensācijas veidā.

Es nezinu, kādu metodi šī starptautiski pazīstamā kompānija izmantoja, lai noteiktu to, kādu atlīdzību piedāvāt, taču es zinu, no kurienes cēlies ir šis atlīdzības sniegšanas koncepts – no Bībeles.

Bībeles Vecajā Derībā mācīts: “Paziņo Israēla bērniem: ja kāds vīrs vai kāda sieva izdara kaut vienu no cilvēciskajiem grēkiem, kļūdami uzticības lauzēji Tā Kunga priekšā un uzkraudami uz sevi vainu, tad tiem būs izsūdzēt savus grēkus, ko tie darījuši, un vainīgajam jāatlīdzina viņa nodarītais zaudējums pilnā vērtībā un vēl jāpievieno viena piektdaļa, un jāatdod tam, kā priekšā viņš noziedzies.” (Ceturtā Mozus grāmata 5:6-7).

Šajā fragmentā ir atrodamas divas pamācības: Pirmā – kad tiek izdarīts kaut kas slikts un kāds cieš finansiālus vai materiālus zaudējumus, vaininiekam vajadzētu kompensēt zaudējumu tā apmērā. Otrā – bojājumi var būt lielāki nekā zaudējumu monetārā vērtība. Ja tā, tad gandarījuma sniegšanai būtu jāsniedz papildus kompensācija.

Mūsdienās sabiedrībā mēs bieži redzam, ka uzņēmumi cenšas tikt cauri ar knapu minimumu gan kvalitātē, gan klientu apkalpošanā. Tāpēc tas bija ļoti atsvaidzinoši saskarties ar kompāniju, kas ir gatava darīt vairāk par to, kas viņiem ir jādara, un pat par to, kas no viņiem tiek gaidīts.

Savā tā sauktajā “Kalna svētrunā” Jēzus saviem sekotājiem teica to, cik svarīgi ir pienācīgi atbildēt saviem ienaidniekiem. Taču Viņa sniegtās pamācības ir piemērojamas arī uzņēmumiem, kas vēlas būt droši par to, ka viņu klienti nekļūst par viņu ienaidniekiem vai problēmām:

“Un, kas ar tevi grib tiesāties un ņemt tavus svārkus, tam atdod arī apmetni. Un, kas tevi spiež iet vienu jūdzi, ar to paej divas” (Mateja 5:40-41).

Tāpēc es ieteiktu, ja jūs atklājat to, ka esat kādam izdarījis ko sliktu, pat ja rīcība ir bijusi nejauša, un jūs patiesi vēlaties kaut kā vērst to par labu, tad apsveriet reālo zaudējumu atlīdzināšanai pievienoto papildus kaut ko. Neviens nekad nevarētu teikt ko sliktu par jūsu apņemšanos izdarīt vairāk, nekā no jums tiek gaidīts.

Es esmu redzējis vairāk nekā vienu gadījumu, kad kompānijas dedzīgi cenšas pakalpot un apmierināt klientu, kuram ir izdarījušas ko sliktu, tādējādi tās ne tikai panāk to, ka klients atgriežas, bet arī gūst izaugsmi, pateicoties savai vēlmei rīkoties tā, kā ir pareizi.

Autors: Riks Bokss (Rick Boxx)

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2013 /  www.cbmc.lv.