31.7.12

Laba padomdevēja ietekme

60. gados, kad es vēl mācījos koledžā, vairāku tolaik lasīto fotografēšanas žurnālu  aizmugurē es ievēroju vienu un to pašu reklāmu. Tā vēstīja par kādu vietu, kur iespējams ar “push-processing” metodes palīdzību attīstīt “Ektachrome” filmiņu, palielinot jūtību līdz tam laikam nedzirdētam lielumam – 1600. Tas bija ļoti interesanti, jo “Ektachrome” parasti bija zema  filmiņas jūtība – 160, un tobrīd modes tendence bija fotografēšana nelielā apgaismojumā. 

Norādītā adrese ieintriģēja vēl vairāk. Tas bija kāds nams Prērijas ciemā, Kanzasā.  Es iztēlojos “mazu māju prērijā”, līdzīgu kā tobrīd populārā TV šovā. Foto laboratorija saucās “Eldžina Smita Studio 35”. Kā vēlāk uzzināju, Eldžins Smits pasaulē bija pazīstams kā “tas čalis no Kanzasas, kas zina visu par “Ektachrome””.

1971. gadā, kad biju pārcēlies uz dzīvi Kanzasā, es uzmeklēju Smitu tuvējajā Prērijas ciemā. Mēs diezgan ātri sadraudzējamies, un, kad es 1973. gadā atklāju savu fotofilmu attīstīšanas laboratoriju, viņš kļuva par manu padomdevēju. Kopā ar savu sievu Dorotiju viņš daudzus sūtīja pie mums, tādējādi palīdzot kompānijai gūt labu atspērienu.

Vienmēr, pieminot vārdus “Eldžins Smits” kādam fotografēšanas industrijas pārstāvim, atbildes skanēja līdzīgi – “Lielisks vīrs!” vai  “Eldžins ir jaukākais cilvēks, kādu vien varētu satikt!”.

Viņu raksturoja vēl kas ļoti svarīgs – pastāvīga tieksme sasniegt izcilību. Viņš centās jebko izdarīt ar augstākajiem kvalitātes standartiem. Eldžins Smits nesamierinājās ar neko zemāku.

Gadiem ejot, es sapratu, ka tās ir vērtības, pēc kurām es pats arī esmu tiecies. Es vienmēr esmu priecīgs, kad dzirdu kādu mani aprakstām kā “jauku cilvēku”. Man patīk cilvēki, un es ļoti cenšos būt tāds, kas patiktu citiem. Bet es arī cenšos sasniegt izcilību it visur – vai tā būtu fotogrāfija vai mūzika, vai rakstīšana, vai savstarpējās attiecības.

Kā ticīgam cilvēkam man daudz nozīmē tas, ka šīs divas vērtības daudz tiek aprakstītas Bībelē. Piemēram, kristietības pamatvērtības ir “mīlestība, prieks, miers, pacietība, laipnība, labprātība, uzticamība, lēnprātība, atturība” (Galatiešiem 5:22).

Citā fragmentā Jēzus sekotājiem tiek teikts: “Tāpēc pielieciet visas pūles un parādiet savā ticībā tikumu, bet tikumā atziņu, atziņā atturību, atturībā pacietību, pacietībā dievbijību, dievbijībā brālību, brālībā mīlestību” (Pētera 2. Vēstule 1:5-7).

Bībele uzsver arī to, ka svarīgi ir strādāt ar izcilību. Tajā ir rakstīts: ” Visu ko darāt, dariet no sirds, it kā savam Kungam un ne cilvēkiem” (Kolosiešiem 3:23). Man tas nozīmē visu darīt, cik labi vien ir mūsu spēkos, tā it kā Dievs raudzītos pār mūsu plecu, vērtējot mūsu darba kvalitāti, kā arī mūsu pieliktās pūles.

Mans padomdevējs Eldžins Smits ir miris, taču viņš vēl joprojām atstāj iespaidu uz manu dzīvi. Sevišķi viņa paraugs tieksmē būt par labu un draudzīgu personu un strādāt ar izcilību. Vēl šodien es bieži pie sevis nodomāju: “Ko darītu Eldžins Smits?”

Autors: Džims Matiss

Džims Matiss ir fotostudijas īpašnieks  Overland Park, Kanzasā, kura specializējusies komerciālo un scenogrāfisku portretu izgatavošanā. Iepriekš viņš vadīja kafejnīcu, kā arī bija Kanzasas pilsētas CBMC izpilddirektors Misūri.

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2012 /  www.cbmc.lv.