12.3.12

Spožas idejas

Kādu laiku atpakaļ daudzos uzņēmumos bija izplatītas ieteikumu kastītes, lai gūtu saistošas atsauksmes, sūdzības un idejas gan no klientiem, gan darbiniekiem. Tomēr mūsdienu komunikācijas tehnoloģijas tradicionālo kastīšu ideju ir padarījušas par novecojušu. Prominentais biznesa žurnāls „The Wall Street Journal” apgalvo, ka to ir nomainījušas tiešaistes ieteikumu iesūtīšanas sistēmas.

Šīs jaunās sistēmas palīdz ne tikai apkopot idejas, bet arī sniedz iespēju darbiniekiem  komentēt un balsot par citiem priekšlikumiem, kā arī justies, ka darba devēji ir gatavi ieklausīties tajā, kas viņiem sakāms. Bieži ir tā, ka darbinieki piedāvā svaigu perspektīvu, spožas idejas, kas iepriekš pat nav tikušas apspriestas augstākajos vadības līmeņos.  

Piemēram, „PricewaterhouseCoopers”, starptautisks profesionālo pakalpojumu uzņēmums, kura galvenā mītne atrodas Londonā, Anglijā, izveidoja ideju-pārvaldības tīmekļa vietni, kas ģenerēja 3 300 jaunu ideju. Lai gan līdz šim ir ieviestas mazāk nekā 200 no tām, tās ir palīdzējušas kompānijai ietaupīt tūkstošiem dolāru.

Fakts ir tāds, ka darbinieki bieži vien uzņēmuma preces un norises pārzina labāk nekā no malas piesaistītie konsultanti, taču tāpat daudzas organizācijas nekad nav iedomājušās prasīt idejas no sava personāla. Agrāk ieviest praksē jauninājumus  un apzināt darbinieku, kuri tieši strādāja ar iekārtām un sistēmām, priekšlikumus un ieskatus uzņēmumiem palīdzēja „kvalitātes ķēdes” un citas stratēģijas. Kurš gan labāk spēj piedāvāt priekšlikumus, kas uzlabotu vispārējo situāciju, nekā tas, kurš veic šo darbu ikdienā?

Bībelē, Vecajā Derībā mēs atrodam vairākus apstiprinājumus tam, cik svarīgs un vērtīgs ir gudrs padoms un tā meklējumi. Salamana pamācības 12:15 māca: "Neprašam šķiet viņa ceļš taisns viņa paša acīs, bet gudrība mīt tanī, kas uzklausa padomu." Ja mēs esam gatavi saņemt un pilnībā izvērtējam arī zemāk stāvošo padomus, mēs tādējādi parādām savu gudrību.

Cits pants to apstiprina vēl lielākā mērā: “Kur nav krietnas vadības, tur tauta iet bojā, bet, kur daudz sapratīgu padomdevēju, tur viss izdodas labi” (Salamana pamācības 11:14). Šis princips ir svarīgs gan uzņēmumam, gan valstij. Lai būtu pārliecība, ka mēs nepalaižam garām šo ieteikumu, Salamana pamācībās 15:22 tas ir pateikts nedaudz citādāk: “Kur padoma nav, tur nodomus neizved galā, bet, kur ir daudz padomdevēju, tur tie piepildās.

Daudzās organizācijās no malas pieaicināta konsultanta padomus vērtē augstāk nekā savu darbinieku. Es nevēlos mazināt potenciālo padomdevēju ieguldījumu, jo tas, ka viņi ir no ārpuses, dod viņiem iespēju novērtēt lietas no „svaiga”, objektīva skatu punkta.

Tomēr tai pašā laikā es ieteiktu jums izvairīties no sava personāla vīzijas nenovērtēšanas. Ja jūs vienkārši ļautu viņiem vaļu paust savas „spožās idejas”, jūs, iespējams, atklātu, ka daudzas tiešām spētu palīdzēt ietaupīt daudz naudas, un ļoti iespējams, ka ierosināt nopietnas pārmaiņas attīstībai, uzlabot produktivitāti un palielināt peļņu.

Autors: Riks Bokss (Rick Boxx)

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2012 /  www.cbmc.lv.