3.8.09

Labi līderi ir labi klausītāji

Ir kāds stāsts par jaunieti, kurš gāja mācīties pie pazīstamā grieķu filozofa Sokrāta, lai vairāk uzzinātu par runāšanu publikas priekšā. No brīža, kad jaunieti iepazīstināja ar izcilo domātāju, viņš sāka runāt nebeidzamā vārdu virknē. Tas turpinājās tik ilgi, ka Sokrāts nevarēja iespraust sarunā pat vienu vārdu. Viņš visbeidzot apklusināja jaunieti, uzliekot savu roku tam uz mutes.

“Jaunais cilvēk,” teica Sokrāts, “Man nāksies no jums par apmācību iekasēt dubultu samaksu.”

Puisis bija neizpratnē: “Dubultu samaksu! Kāpēc lai jūs tā darītu?”

Sokrāts atbildēja: “Tāpēc, ka, lai padarītu tevi par labu līderi, man tev būs jāiemāca divas zinības: vispirms tev jāiemācās māksla turēt mēli aiz zobiem; un tad tu varēsi iemācīties mākslu to pareizi izmantot!”

Labi līderi vienmēr ir labi klausītāji. Tas ir tas, kā viņi mācās. Šādā veidā viņi izvērtē to, kas ir darāms. Diemžēl viens no iemesliem, kāpēc mums bieži nav dzirdīgas ausis, ir tas, ka mums ir atvērtas mutes.

Kāds ir teicis, ka, ja jau Dievs mums deva divas ausis un tikai vienu muti, tad viņa nodomam būtu vajadzējis būt tādam, ka mums jāklausās divreiz vairāk, nekā mēs runājam!

Bībele saka, “Ziniet, mani mīļie brāļi: lai ikviens cilvēks ir čakls klausīties, kūtrs runāt, kūtrs dusmoties” (Jēkaba 1:19). Ja mēs sekojam šī panta pirmajām divām daļām, tad trešā ir automātiska. Kad mēs esam ātri klausītāji (griboši uzklausīt un saprast to, kas tiek teikts) un lēni runātāji (uzmanīgi, lai nerunātu pirms laika) – mēs arī lēnāk sadusmojamies (mēs savaldām savas emocijas un varam adekvāti atbildēt).

Pētījumi ir parādījuši, ka ir četri galvenie klausīšanās stili:

1. SPRIEDUMUS IZDAROŠAIS KLAUSĪTĀJS – Šī persona jau ir izlēmusi un negrib, lai fakti radītu apjukumu. Viņš ir kritisks, negatīvs un aizspriedumains. Pētījumi ir parādījuši, ka 17 procenti no cilvēkiem ietilpst šajā kategorijā.

2. NOPRATINOŠAIS KLAUSĪTĀJS – Šis cilvēks domā, ka laba klausīšanās sastāv no nemitīgas jautājumu uzdošanas runātājam. Jautājumi ir sarunai svarīgi, taču nemitīga sarunas pārtraukšana ar jautājumiem ļoti ātri kļūst apnicīga. Pētījumi rāda, ka 26 procenti no cilvēkiem izmanto šo pieeju.

3. KLAUSĪTĀJS – PADOMDEVĒJS – Visvairāk cilvēku (35 procenti) ietilpst šajā kategorijā. Tie klausās tikai tik ilgi, lai izdarītu ātrus spriedumus un tad pāriet uz to, ko patiesi vēlas darīt – piedāvā neprasītu padomu. Viņi būtībā neklausās. Viņi nekoncentrējas uz visu, ko jūs sakāt; viņi dzird tikai tik daudz, lai spētu atbildēt.

4. IZTEIKSMĪGAIS KLAUSĪTĀJS – Šo stilu izmanto tikai 22 procenti cilvēku, taču tas ir pavisam noteikti visefektīvākais. Jūs klausāties, lai uztvertu runātāja jūtas, nevis tikai viņu vārdu saturu. Jūs pievēršat uzmanību tonim, sejas izteiksmei un ķermeņa valodai – neverbālajām zīmēm. Šonedēļ mēģiniet klausīties ar savām acīm, ne tikai ar ausīm. Jūs varētu iemācīties šo to jaunu. 

Autors: Dr. Riks Vorens

Latviešu valodas tulkojums CBMC-Latvija, Copyright 2009 / www.cbmc.lv